Pembaharuan Metode Pembelajaran pada Mata Pelajaran Biologi Di MA Assholach pada Era Pasca Pandemi

  • Ainun Ni’mah Program Studi Pendidikan Biologi, FIP, ITS NU Pasuruan
  • Nur Lailiyah Program Studi Pendidikan Biologi, FIP, ITS NU Pasuruan
  • Robi’atul Adawiyah Program Studi Pendidikan Biologi, FIP, ITS NU Pasuruan
  • Kharisma Tri Airani Program Studi Pendidikan Biologi, FIP, ITS NU Pasuruan
Keywords: biology learning, renewal, methods, post-pandemic

Abstract

Madrasah Aliyah Assholach is one of the institutions under the auspices of the Pondok Pesanten Assholach Kejeron Foundation. Madrasah Aliyah Assholach was born in 2006 and has successfully graduated most of its students for further studies to private universities and state universities. Madrasah Aliyah Assholach Kejeron Gondang Wetan is the most popular superior educational institution. The purpose of this observation is to find out information about the renewal of learning methods in biology subjects at Madrasah Aliyah Assholach. This research method uses qualitative methods by conducting direct field observations by interviewing one of the teachers at Madrasah Aliyah Assholach to get complete information about the renewal of biology learning methods carried out at Madrasah Aliyah Assholach Kejeron. The renewal of methods in biology subjects at Madrasah Aliyah Assholach is only carried out in class X because only class X uses an independent curriculum with additional physics and chemistry biology maps with the addition of this mapel it is hoped that there will also be additional science majors in the following year. The renewal of this learning method is done by utilizing existing media and learning in real terms not only students listen and the teacher explains.

References

Ahmadi, S., & Syahrani. (2022a). Pelaksanaan Pembelajaran Di STAI Rakha Sebelum, Semasa dan Sesudah Pandemi Covid-19. Journal of Education, 2(1), 51–63.

Ahmadi, S., & Syahrani. (2022b). Pelaksanaan Pembelajaran Di STAI Rakha Sebelum, Semasa dan Sesudah Pandemi Covid-19. Journal of Education, 2(1), 51–63.

Barus, D. R. (2019). Model–Model Pembelajaran Yang Disarankan Untuk Tingkat Smk Dalam Menghadapi Abad 21. Universitas Negeri Medan, 1–13.

Elyas, A. H. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran E-Learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Warta, 56(April), 1–11.

Harsono, H. (2015). Pemahaman Guru Propinsi Jawa Tengah Terhadap Kemampuan Melihat Dan Bertanya Tentang Realitas Dalam Rangka Penerapan Metode Pembelajaran Ilmiah. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(1).

Harsono, H., & Budiyanto, S. M. (2015). Membidik Mahasiswa Sebagai Calon Wirausahawan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 25(2).

Hermawan, A. (2014). Konsep Belajar dan pembelajaran Menurut Al-ghazali. Qathruna: Jurnal Keilmuan Dan Pendidikan, 1(1), 84–98.

Andriani, T. (2015). Sistem Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Sosial Budaya: Media Komunikasi Ilmu-Ilmu Sosial dan Budaya, 128-150.

Daniela, L. (2020). Virtual Musem as Learning Agent. Sustainibility, 1-24.

Fadilah, N. N., Setyosari, P., & Susilaningsih, S. (2021). Motivasi Belajar Mahasiswa Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran Online. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(1), 90-97.

Miarso, Y. (2004). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media.

Rachmawati, F., Muharajah, K., & Kamaliyah, N. (2019). Mengukur Efektivitas Podcast sebagai Media Perkuliahan Inovatif pada Mahasiswa. Jurnal Sains dan Teknologi, 38-44.

Rusman. (2017). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: PT Kharisma Putra Utama.

Published
2023-06-12
How to Cite
Ni’mahA., Lailiyah, N., Adawiyah, R., & Airani, K. (2023). Pembaharuan Metode Pembelajaran pada Mata Pelajaran Biologi Di MA Assholach pada Era Pasca Pandemi. Jurnal Likhitaprajna, 25(1), 59-65. https://doi.org/10.37303/likhitaprajna.v25i1.239
Section
Articles