Menganalisis Pengelolaan Kelas pada Era Modernisasi di MA As-Sholchah
Abstract
This research focuses on: 1) How is classroom management in the modernization era? 2) How to manage a class where there are many students who commit juvenile delinquency? 3) What factors occur in juvenile delinquency? With research objectives: 1) To find out classroom management in the modernization era. 2) To find out the management of classes where there are many students who commit juvenile delinquency. 3) To find out what factors occur in juvenile delinquency. This study uses a qualitative approach to the type of research case study research (case study) and is descriptive. The source of the data in this research is the classrooms at MA As-Sholchah Warungdowo for the 2022-2023 academic year. This study used two data collection techniques, namely observation (observation) and teacher interviews. Based on the results of the study, it can be concluded that based on observations and teacher interviews, that class X IPS 2 students at MA As-Sholchah Warungdowo have many students who commit juvenile delinquency. The most dominant factor is external factors (school environment).
References
Mujib, A. (2006). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Hamid, T. (1985). Ihya’ Ulum ad-Din. Mesir: Dar Saad.
Ambarita, A. (2006). Manajemen dalam Pembelajaran. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Ketenagaan.
Hasan, A., & Ali, M. (2003). Kapita Selekta Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya.
Kurniawan, G. (2013). Mengelola Perilaku Siswa. Jakarta: UNJ Press.
Uno, H. B. (2008). Profesi Kependidikan Problema, Solusi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara.
Kasiram. (1999). Kapita Selekta Pendidikan. Malang: Biro Ilmiah.
Rosyadi, K. (2004). Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kunandar. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Kusnandar. (2008). Guru Implementasi KTSP. Jakarta: Grafindo Persada.
Yamin, M. (2012). Panduan PAUD. Jakarta: Gaung Persada Press.
Oktarina, M., & Ramadan. (2019). Pendidikan Anak dalam Kandungan. Jurnal Serambi Tarbawi, Vol. 7, No. 2.
Mudasir. (2011). Manajemen Kelas. Riau: Zanafa Publishing.
Wiyani, N. A. (2013). Manajemen Kelas dalam Teori dan Aplikasi untuk Menciptakan Kelas yang Kondusif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sapori, R. (2006). Konsep Islam tentang Jiwa Manusia Modern. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Rahmadon. (2020). Kurikulum Pendidikan dengan Skema PJJ di Era New Normal. Jurnal Serambi Tarbawi, Vol. 8, No. 1.
Salman, R. (2011). Prinsip-Prinsip Manajemen Kelas. Yogyakarta: DIVA Press.
Samsih. (2014). Peran Guru Kelas dalam Menangani Problematika Sekolah melalui Layanan Bimbingan Konseling. Surakarta: FKIP UTP Surakarta.
Suparlan. (2005). Menjadi Guru Efektif dalam Menunjang Tugas serta Fungsi Guru Taman Kanak-Kanak. Yogyakarta: Hikayat.
Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar dalam Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Suharsimi, A. (1992). Pengelolaan Kelas dan Siswa Sebuah Pendekatan Evaluatif. Jakarta: Rajawali Press.
Djamarah, S. B., dan Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Moeloeng, Lex J. (1986). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remadja Karya CV.
Nasution, S. (2013). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Nawawi, H. (1998). Metode Penelitian Bidang Sosial. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Copyright (c) 2023 Mirzah Nafisa, Rusniati Rusniati, Atiqotul Luthfiah, Solehatul Fadilah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karya ilmiahnya di Likhitaprajna setuju dengan ketentuan berikut: manuskrip yang diajukan dan dipublikasikan tetap menjadi hak publikasi penulis dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.