Tinjauan Literatur: Pemanfaatan Teknologi Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di Tingkat Sekolah Dasar
Abstract
This research is a literature review of a series of previous research journals that discuss the utilization of Augmented Reality technology as an interactive learning media at the elementary school level. This research includes an analysis of the models used, an evaluation of the advantages and disadvantages of each model, and an in-depth discussion of the implications and significance of the models that have been reviewed. Based on the literature review conducted on a series of research journals on the utilization of Augmented Reality (AR) technology as an interactive learning media at the elementary school level, several significant conclusions can be drawn. First, the use of AR technology in the context of elementary school learning has been proven effective in improving the learning process by making it more interesting, interactive, and easy to understand for students. However, the implementation of AR technology in learning still faces several challenges, such as limited facilities and teacher readiness in adopting the technology.
References
Arifin, M., & Fahrizal, M. (2021). Pengenalan Jenis-Jenis Fauna Sebagai Media Pembelajaran Dengan Metode AR (Augmented Reality). Jurnal Portal Data, 6(1), 1–22. http://portaldata.org/index.php/portaldata/article/view/8
Arrum, A. H., & Fuada, S. (2021). Penguatan Pembelajaran Daring di SDN Jakasampurna V Kota Bekasi, Jawa Barat Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality (AR). ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 502–510. https://doi.org/10.35568/abdimas.v4i1.1181
Carolina, Y. Dela. (2022). Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif 3D untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Digital Native. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 10–16. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.448
Damayanti, T. D., & Sulisworo, D. (2022). Pengembangan LKPD Augmented Reality dengan model Discovery Learning sebagai media pembelajaran interaktif. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(1), 40–55.
Hadil, M. A., Utomo, & Widi, H. (2023). Perancangan Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Tata Surya Pada Sekolah Dasar Kelas 6. Jurnal Riset Komputer), 10(3), 2407–389. https://doi.org/10.30865/jurikom.v10i3.6264
Hernanda, A., & Aji, A. S. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Augmented Reality Untuk Pembelajaran Organ Tubuh Manusia Di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 6(1), 245–251. https://doi.org/10.47233/jteksis.v6i1.1166
Idham Rusdi, M., Prasti, D., & Rais, A. (2021). Pendampingan dan Pengenalan Metode Ajar Interaktif dengan Augmented Reality untuk Pembelajaran Tematik Kelas 1 Sekolah Dasar. Ipmas, 1(3), 2021. https://doi.org/10.54065/ipmas.1.3.2021.104
Indriani, V., Darni, R., Hendriyani, Y., Huda, A., & Samala, A. D. (2022). Perancangan Media Pembelajaran Pengenalan Sistem Tata Surya Berbasis Mobile Augmented reality pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI SD. Jurnal Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika, 10(4), 108–118. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/voteknika/index
Kurniawan, D. D., & Avianto, D. (2023). Pemanfaatan Augmented Reality Untuk Media Pembelajaran Alat Transportasi Bagi Anak Tunagrahita Sedang. Journal of Information System Research (JOSH), 5(1), 261–270. https://doi.org/10.47065/josh.v5i1.4394
Kurniawan, Y. I., & Kusuma, A. F. S. (2021). Aplikasi Augmented Reality untuk Pembelajaran Salat bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 8(1), 7. https://doi.org/10.25126/jtiik.2020712182
Maharani, K. I., & Aji, A. S. (2023). Pemanfaatan teknologi augmented reality sebagai media pembelajaran pengenalan satwa di sekolah. Jurnal TEKINKOM, 6(2), 585–593. https://doi.org/10.37600/tekinkom.v6i2.1028
Mursyidah, D., & Saputra, E. R. (2022). Aplikasi Berbasis Augmented Reality sebagai Upaya Pengenalan Bangun Ruang bagi Siswa Sekolah Dasar. Ejournal.Unisnu.Ac.Id, 4(1), 427–433. https://ejournal.unisnu.ac.id/jtn/article/view/2941
Nistrina, K. (2021). Penerapan Augmented Reality dalam Media Pembelajaran. Jurnal Sistem Informasi, J-SIKA, 03(01), 1–6.
Nivaan, G. V, & Siwalette, R. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK PENGENALAN PETA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR (SD) DI KABUPATEN MALUKU TENGAH. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 9(1), 379–388. https://doi.org/10.29100/jipi.v9i1.5029
Nugraha, A. C., Bachmid, K. H., Rahmawati, K., Putri, N., Hasanah, A. R. N., & Rahmat, F. A. (2021). Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Pembelajaran Tematik Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Elektro, 5(2), 138–147. https://doi.org/10.21831/jee.v5i2.45497
Nurhuda, W. A., & Hasanah, D. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPA BERBASIS AUGMENTED REALITY MATERI FOTOSINTESIS. Pengembangan Media Penbelajaran, 09(1), 2806–2816.
Nurrohman, A. (2021). Analisis Edugame Berbasis Android. Sinasis, 247(1), 3–4.
Pranoto, A., & Zakariyah, M. (2023). KLIK: Kajian Ilmiah Informatika dan Komputer Peran Augmented Reality dalam Memperkenalkan Organ Pencernaan Manusia pada Anak Sekolah Dasar. Media Online, 4(3), 1235–1244. https://doi.org/10.30865/klik.v4i3.1441
Pratama, A. J., Irfan, D., & Effendi, H. (2023). Studi Literature Penggunaan Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Augmented Reality Pada Sekolah Kejuruan. JAVIT : Jurnal Vokasi Informatika, 47–55. https://doi.org/10.24036/javit.v3i1.135
Rakhmat, G. A. (2020). Aplikasi Android Mengenal Tata Surya Berbasis Augmented Reality Sebagai Media Belajar Interaktif Siswa Sekolah Dasar. Building of Informatics, Technology and Science (BITS), 2(2), 151–158. https://doi.org/10.47065/bits.v2i2.590
Rulyansah, A., Budiarti, R. P. N., Mardhotillah, R. R., Mariati, P., & Nashirin, R. (2022). Integrasi Augmented Reality pada Pembelajaran Online Jenjang Sekolah Dasar: Program Pengabdian Masyarakat. Indonesia Berdaya, 3(4), 921–928. https://doi.org/10.47679/ib.2022322
Sahronih, S., Suryono, T., Maemuna, S., & Hasanah, D. (2023). Integrasi Teknologi Augmented Reality Berbasis Model Samr (Substitution, Augmentation, Modification, Redefinition) Dalam Pembelajaran Ipa Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(4), 619–629. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i4.3230
Sama, H., & Liong, B. C. (2021). Perancangan Augmented Reality (AR) Berbasis Android Sebagai Media Pembelajaran Pakaian Adat Tradisional di Indonesia Untuk Anak Sekolah Dasar. Journal of Information System and Technology, 02(01). https://journal.uib.ac.id/index.php/joint/article/view/4434
Sari, I. P., Batubara, I. H., Hazidar, A. H., & Basri, M. (2022). Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran. Hello World Jurnal Ilmu Komputer, 1(4), 209–215. https://doi.org/10.56211/helloworld.v1i4.142
Setiawan, H., Aji, S. M. W., Oktaviyanti, I., Jiwandono, I. S., Rosyidah, A. N. K., & Gunayasa, I. B. K. (2021). Pemanfaatan Sumber Bacaan Berbasis Augmented Reality Untuk Gerakan Literasi Di Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 6(1), 146. https://doi.org/10.28926/briliant.v6i1.554
Umri, B. K., Astuti, I. A., & Sholihan, A. C. (2023). Evaluasi Augmented Reality Bangun Ruang Sebagai Media Pembelajaran Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Journal of Information System Management (JOISM), 5(1), 1–7. https://doi.org/10.24076/joism.2023v5i1.1093
Usmaedi, U., Fatmawati, P. Y., & Karisman, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Aplikasi Augmented Reality Dalam Meningkatkan Proses Pengajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 489–499. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.595
Copyright (c) 2024 Rizky Rinaldi, Khairul Fahmi, Masyitah Masyitah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karya ilmiahnya di Likhitaprajna setuju dengan ketentuan berikut: manuskrip yang diajukan dan dipublikasikan tetap menjadi hak publikasi penulis dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.