Hubungan Kemampuan Literasi Numerasi Sains dengan Hasil Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) Numerasi Siswa SMK
Abstract
The purpose of the study was to analyze the relationship between the science numeracy literacy skills of vocational students and the results of the numeracy AKM assessment. The research method used is descriptive quantitative. The sample of this research is students majoring in Visual Communication Design (DKV) with a sample size of 30 students. Data collection techniques using google forms. The analysis uses the Kolmogorov Smirnov normality test and also the correlation test using the Pearson product moment (r) parametric test if the data is normally distributed and using the Spearman rank non-parametric test. The results of the science numeracy literacy skill question obtained an average value of 43.3, while the numeracy AKM obtained an average value of 58.5. The normality test shows the results of science numeracy literacy ability which is 0.027, then the class AKM shows a value of 0.008. The data shows that the value of science numeracy literacy skills and class AKM scores are not normally distributed. the results of the spearman rank non-parametric correlation test are 0.011 and the correlation level value is 0.456. There is a significant relationship between science numeracy literacy skills and numeracy AKM scores and has a moderate degree of relationship.
References
Ate, D. dan Y. K. Lede. (2022). Analisis kemampuan siswa kelas viii dalam menyelesaikan soal literasi numerasi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika. 6(1):472–483.
Dasor, Y. W., H. Mina, dan E. Sennen. (2021). Peran guru dalam gerakan literasi di sekolah dasar. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar. 2(2):19-25.
Faridah, N. R., E. N. Afifah, dan S. Lailiyah. (2022). Efektivitas model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan literasi numerasi dan literasi digital peserta didik madrasah ibtidaiyah. Jurnal Basicedu. 6(1):709–716.
Feriyanto. (2022). Strategi Penguatan literasi numerasi matematika bagi peserta didik pada kurikulum merdeka belajar. Jurnal Gammath. 7(2):86-94.
Fuadi, H., A. Z. Robbia, J. Jamaluddin, dan A. W. Jufri. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 5(2):108–116.
Irsan. (2021). Implementasi literasi sains dalam pembelajaran ipa di sekolah dasar. Jurnal basicedu. 5(6):524–532.
Irwan, A. P., Usman, dan B. D. Amin. (2020). Analisis kemampuan literasi sains pesrta didik ditinjau dari kemampuan menyelesaikan soal fisika di sman 2 bulukumba. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika. 15(3):17–24.
Murdani, E. (2020). Hakikat fisika dan keterampilan proses sains. Jurnal Filsafat Indonesia. 3(3):72–80.
Novita, N., M. Mellyzar, dan H. Herizal. (2021). Asesmen nasional (an): pengetahuan dan persepsi calon guru. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan). 5(1):172–179.
Purwanto, A. J. (2021). Pemahaman siswa kelas xi smk negeri 1 pujer dalam menyelesaikan soal akm numerasi. Journal of Mathematics Education and Learning. 1(2):109–115.
Rokhim, D. A., B. N. Rahayu, L. Alfiah, R. Peni, B. Wahyudi, A. Wahyudi, S. Sutomo, dan H. R. Widarti. (2021). ANALISIS kesiapan peserta didik dan guru pada asesmen nasional (asesmen kompetensi minimum, survey karakter, dan survey lingkungan belajar. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan. 4(1)
Winata, A., I. S. R. Widiyanti, dan S. Cacik. (2021). Analisis kemampuan numerasi dalam pengembangan soal asesmen kemampuan minimal pada siswa kelas xi sma untuk menyelesaikan permasalahan science. Jurnal Educatio FKIP UNMA. 7(2):498–508.
Copyright (c) 2024 Rohmi Khoirun Nisa, Trapsilo Prihandono, Bambang Supriadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan karya ilmiahnya di Likhitaprajna setuju dengan ketentuan berikut: manuskrip yang diajukan dan dipublikasikan tetap menjadi hak publikasi penulis dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.